Courtesy of StereoDrive magazine
Published in StereoDrive issue #20

voorkoming inbraak in auto's

AUTO PARKEREN? DIEVEN WEREN!

Het ergste wat een car-audio liefhebber kan overkomen: autoinbraak. Alle apparatuur weg en de auto zwaar beschadigd. Een stad vol bewaakte parkeerplaatsen blijft een utopie, maar de gemeente Alkmaar komt met "Project Autocriminaliteit" een heel eind in de richting. Gedurende het toeristenseizoen reed een speciaal team van toezichthouders op mountainbikes door de stad om autoinbraak te voorkomen. Het aantal inbraken daalde prompt met 46%. Wat kan projectleider Swart ons leren?

Tijd, is zonder twijfel de aller belangrijkste factor voor een auto-inbreker. Een niet goed afgesloten auto loopt daarom per definitie meer risico. De taak van het fietsteam is sociale controle uit te oefenen én te controleren of auto's goed zijn afgesloten. Als een auto niet op slot is, laat het preventieteam er een briefje op achter met een waarschuwing. Door de hele dag auto's te controleren krijgen de leden van het controleteam routine. Niet alleen zijn ze bekend met kenmerken van een auto, ook leren ze te denken als een dief. Een inbreker zal altijd thuiskomen met buit, als de eerste auto problemen vormt wordt simpelweg een tweede gevonden. Wie goede preventieve maatregelen neemt, te beginnen met onopvallende inbouw, kan schade beperken of voorkomen. De auto-inbrekers hebben een soort selectieprocedure waarbij de factor tijd altijd voorop staat. Tijdens die selectie wordt eerst een locatie gekozen waarbij de pakkans zo gering mogelijk is. Evenals bij het artikel over autodiefstal geldt daarom dat sociale controle van groot belang is bij het vinden van een parkeerplek.

WAAROM IK?

Als een dief een werkterrein heeft bepaald, worden auto's gekozen. Wie een klein, onopvallend oud autootje heeft, hoeft zich nergens druk om te maken. In dat geval is het zelfs aan te raden bij een alarmsysteem expres geen knipper LED te monteren, om zo geen aandacht te trekken. Dergelijke auto's worden namelijk haast automatisch overgeslagen. Buitenlandse auto's zijn altijd favoriet omdat daaruit per definitie meer te halen valt.

Stickers als "The ////|lpine touch" nodigen gewoon uit tot inbraak. Maar ook auto's met sportvelgen, spoilers of overdreven getint glas vormen ook een magneet voor dieven: "daar MOET wel wat te halen zijn". Bovendien weet de echt geroutineerde inbreker heel goed waar hij/zij mee bezig is, de gewilde apparatuur is bij merk en typenummer bekend. Wie denkt met bijvoorbeeld een exclusieve Fujitsu One de inbreker te slim af te zijn komt bedrogen uit.

HOE DAN WEL?

Gedurende dit project van politiedistrict Noord Kennemerland West is, dankzij speciale toestemming, gewerkt met een "lok-auto". Als men weet hoe een lok-auto eruit moet zien, hoe ziet de ideale inbraakvrije auto er dan uit? "Allereerst is de constructie van het slot en deur van groot belang, gegraveerde accessoires maken heling lastiger en losliggende spullen moeten altijd zoveel mogelijk vermeden worden", antwoordt Martin Grooteman. Doorvragen leert dat voor preventie head-units met afneembaar front bovenaan het lijstje van veilige systemen staan. Dit achter de slede omdat dergelijke toestellen vaak onder de voorstoelen belanden; een lege slede is daarom vaak toch nog aanleiding tot inbraak. Criminelen weten dat afneembare frontjes vaak in het handschoenenkastje belanden, die plek is daarmee uit preventie oogpunt geen aanrader voor inbouw van een CD-wisselaar. Toestellen met code of key-card zijn vaak niet opvallend genoeg gemerkt en worden toch meegenomen. Een alarmsysteem wordt door alle betrokkenen bij het project ten zeerste aangeraden.

Photograph

Voor 99% van alle inbraken wordt ruit of portierslot geforceerd. Eenmaal in de auto worden direct na de head-unit het dashboardkastje en de ruimte onder de stoelen doorzocht. Alles wat snel is mee te grissen wordt weggenomen, tot en met cassettebandjes. Luidsprekers of versterkers worden beduidend minder vaak weggenomen dan headunits, zeker als ze goed zijn weggewerkt of slecht toegankelijk zijn; als uitbouw te lang duurt wordt het vaak voor gezien gelaten. Door de tijdsdruk schenkt de gemiddelde dief geen aandacht aan de bagageruimte, een gemakkelijk uit te nemen hoedenplak met luidsprekers vormt daarop een uitzondering. Brigadier Grooteman raadt de kofferruimte toch aan voor het installeren van de belangrijkste audio-componenten, dit overigens zonder op de hoogte te zijn van grote car-audio systemen. "De kofferbak is niet alleen moeilijk te openen, wegduiken voor voorbijgangers, zoals ín een auto kan, is niet mogelijk", voegt projectcoördinator Willem Swart toe. Hieruit blijkt opnieuw hoe zinvol een interieur-sirene is.

STRAFFEN

Tenslotte, gedurende het project is een lik-op-stuk beleid gevoerd om de strafzaken snel af te kunnen handelen. Er zijn vele arrestaties verricht, waarbij in extreme gevallen zelfs is overgegaan tot preventieve hechtenis. Voor echte recidivisten variëren de straffen van enkele weken tot een half jaar gevangenisstraf. Een heler echter, en daar vallen ook de klanten van helers onder, staat een veel zwaardere straf te wachten.
(Ivo Kroone)


home | security and protection