Courtesy of StereoDrive magazine
Published in StereoDrive issue #17

VOORKOMING AUTODIEFSTAL

De cijfers spreken voor zich: in Nederland werden in 1992 zo'n 32.000 auto's gestolen. Daarvan werd ruim 60% teruggevonden, meestal in onderdelen. Nederland is nummer zes in de Europese ranglijst van autodiefstal. Binnen Nederland is Amsterdam de riskantste gemeente, gevolgd door grensgemeenten als Maastricht, Geleen en Heerlen. In samenwerking met een rechercheur, agente, schade-expert en beleidsmedewerker criminaliteitspreventie een onderzoek naar methoden om diefstal van de auto te voorkomen. Hoe is een auto het best te beveiligen tegen diefstal?

WAAROM IK?

Jonge auto's hebben de grootste kans gestolen te worden. Porsche, Lancia, Mercedes, Opel en Volkswagen zijn in Nederland de meest geliefde merken bij het dievengilde. De twee laatste merken worden in absolute aantallen uitgedrukt het meest gestolen, omdat ze niet alleen populair zijn maar ook een gemakkelijke prooi vormen. Bij Porsche en Lancia daarentegen is de kans relatief het grootst de heilige koe in verkeerde handen te zien verdwijnen. Dergelijke merken kennen ware specialisten die ieder palletje, pennetje en draadje precies kennen. In zo'n geval is een auto tussen 10 en 60 seconden van z'n parkeerplek verdwenen. Geen van de ondervraagden kon uit eigen ervaring vertellen of ooit auto's zijn gestolen omdat er te veel geluidsapparatuur in zat om er in één keer uit te halen.

SOCIALE CONTROLE

"Moet ik parkeren op een groot parkeerterrein of juist in een rustige parkeergarage?" is een vraag die niet direct beantwoord kan worden. Richtlijn bij parkeren is dat sociale controle van belang is. De eigen straat, drukke winkelpromenades en overzichtelijke parkeerterreinen zijn veilig. Afgelegen industrieterreinen, rustige straatjes en anonieme parkeerplaatsen vormen een gevaar doordat de dief daar rustig zijn/haar gang kan gaan. "Het allerveiligst is de eigen garage thuis, maar zelfs daar is een solide deur met extra slot aan te raden", aldus S. Loos van criminaliteitspreventie Hoorn.

HANG- EN SLUITWERK

Om het rovers lastig te maken zijn legio methoden voor handen, variërend van absoluut gratis tot dure elektronische systemen. "Veel mensen weten niet dat een stuurslot pas echt effectief is als het stuur er na inparkeren wordt ingeklikt", zegt agente Reyerse. "Door de wielen dan ook nog eens naar de stoep te draaien is al een klein beetje extra preventie gerealiseerd". De kwaliteit van het stuurslot is afhankelijk van het type auto. In de regel geldt: hoe recenter en duurder de auto, hoe beter het stuurslot.

In 9 van de 10 gevallen wordt het portier geforceerd om in de auto te komen. Een zonnedak vormt geen noemenswaardig extra risico. Een canvas dak wordt minder snel geforceerd dan een portier omdat reparatie ervan te duur is voor de heler. Het portierslot vormt een soort kat-en-muis spel. Zodra de fabrikant een nieuw systeem introduceert zoekt de misdaad weer een manier om ook dat onklaar te maken. Geen enkel systeem is absoluut veilig. Ook sloten met extra "nachtstand" kunnen het gevaar niet stoppen. Deuren worden geopend via een alternatieve sleutel (gulden, ijzerdraadje of speciaal werktuig) of via de raamrubbers. Een oplossing voor de laatste categorie voor doe-het-zelvers is een "afdakje" tussen slot en raam te maken waarop latjes en linealen stuklopen. De elektronica liefhebbers kunnen het risico van een slot zelf omzeilen door het te doen verwijderen (plaatwerk!) en te vervangen door centrale portiervergrendeling met afstandsbediening (het risico ligt dan bij de codering van de centrale).

Wielklemmen, beugels tussen stuur-en-pedalen of handrem-en-versnellingspook als "Stop Lock" of "Lock It" zijn soms een oplossing. Dergelijke stangen kunnen een barrière vormen die de bandiet kan doen uitzien naar een gelijkwaardige auto die niet voorzien is van een dergelijke hindernis. "Let bij aanschaf vooral op de kwaliteit van slot en omhulsel van daarvan, de prijs is hierbij geen indicatie voor kwaliteit", waarschuwt S. Loos.

ALLE KLEINE BEETJES HELPEN

Een heel andere truuk is proberen het tanken uit te stellen tot de ochtend. Omdat de kans op diefstal 's nachts het grootst is, kan een lege tank lastig zijn voor een dief. Een tankstation vormt een barrière van sociale controle. Bovendien kan een tankdop met sleutel een lastig probleem vormen dat niet zomaar voor de ogen van de pompbediende kan worden opgelost.

Een kenteken in een ruit graveren vormt een gevreesd obstakel voor de heler. Alle ruiten moeten worden vervangen en dat kost handen vol geld. Om ook buitenlandse handelaren het leven zuur te maken wordt aangeraden niet alleen het kenteken maar ook de aanduiding "NL" en het chassisnummer in te graveren. Wie het de koper echt lastig wil maken kan natuurlijk ook de hele auto van (fantasie) bedrijfslogo's en dergelijke voorzien. "Auto's met gespoten bedrijfslogo's worden alleen gestolen om er gereedschap en mobiele-communicatiemiddelen uit te halen, dergelijke auto's vinden we de volgende ochtend meestal al terug", zegt rechercheur Reyerse.

ALARM

"In sociaal opzicht is een alarm geen zege. Jaarlijks verspilt de politie van Hoorn 1500 tot 2000 uur aan valse meldingen", verzucht de heer Loos, die bij doorvragen wel heil ziet in de blokkerende werking. Blokkering van startmotor, bobine of benzinepomp zijn zeker aan te raden. Schade-expert Aay benadrukt daarbij wel dat inbouw van doorslaggevend belang is (zie ook "verrassende alarminbouw", StereoDrive nummer 14). Een uitbreiding op het alarm vormt de in Amerika populaire interieur sirene: een kleine extra sirene met een hoge toon van rond de pijngrens die de dief "de auto uit moet pesten". Effectief, officieel verboden en oogluikend toegestaan. Een waarschuwing omtrent het alarm: gebruik geen stickers met daarop de merk- naam van het alarm. Een boosdoener ziet in één oogopslag "een alarm van merk X, dus draad Y en Z doorverbinden om het onklaar te maken".

OPSPORING

Een uitbreiding op het alarm is een "pager". Deze waarschuwt de eigenaar tot op een afstand van enkele kilometers van het onheil. De dader in de kraag grijpen zal vaak niet meer lukken, maar de schade beperken kan in ieder geval. Het grote broertje van de pager is een "transponder". Deze zendt pulsen uit zodat de auto tot op grote afstand kan worden getraceerd (zie ook StereoDrive nummer 15, "boomerang-effect"). De diensten van de opsporing zitten bij de prijs van de transponder inbegrepen. Een dergelijke voorziening wordt door alle geïnterviewden aangeraden.

Opsporing van gestolen auto's heeft bij de politie geen hoge prioriteit. Desondanks zijn er diverse opsporingssystemen en hebben regio's met verhoogd risico speciale recherche teams die zich met autodiefstal bezig houden. Het belang van de verzekeringsmaatschappijen is echter dermate groot dat deze eveneens een eigen opsporingsnetwerk hebben opgezet. Meld diefstal altijd dus onmiddellijk bij zowel politie als verzekering.

Tenslotte, als er geen afzetmarkt is, is diefstal niet lonend. Controleer daarom bij aankoop van een gebruikte auto altijd papieren en chassisnummer. Het is heel normaal bij twijfel de politie de auto te laten controleren.
(Ivo Kroone)


home | security and protection