Courtesy of StereoDrive magazine
article published in issue number 24

Verandering van spijs doet eten

BEACH PARTY '95

In het weekend van 19 op 20 augustus organiseerden de Friesse car-audio winkels RS Car Audio en Sound of Mars een strandfeest. Het feest trok zo'n 100 deelnemers die konden deelnemen aan wedstrijden unlimited SPL, woofer werpen, hardste schreeuw en miss wet t-shirt. De combinatie zon, zee, strand, hittegolf en car-audio waren de ingrediënten voor een succesvolle happening.

Dat ze er in het Noorden van het land ook wat van kunnen is met de Beach Party '95 onomstotelijk bewezen. Het doel van dit strandfeest was simpel: met z'n allen plezier hebben van car-audio, zonder de druk van commercie. En juist hierin is de organisatie met vlag en wimpel geslaagd. Gedurende het hele weekend heerste een gezellige, gemoedelijke en informele sfeer. Het publiek bewonderde de auto's en deelnemers wisselden de laatste nieuwtjes uit. De organisatie had heel slim gezorgd voor naamkaartjes zodat nieuwe vrienden snel waren gemaakt. Een enkele verdwaalde strandganger liep verwonderd tussen de boomende auto's door, maar maakte al snel van de nood een deugd door dichtbij de Beach Party een plaatsje te zoeken en zo van de muziek mee te genieten.

PLANNING

Om richting aan het weekend te geven waren evenementen georganiseerd waar iedere deelnemer aan mee kon doen. Het drukst bezocht was de unlimited SPL meting, waarbij iedere deelnemer met eigen muziek de maximale geluidsdruk van zijn/haar auto kon laten meten. De meting vond plaats met de standaard AudioControl analyser, de meetmicrofoon werd dit keer op de vloer vóór de passagiersstoel geplaatst. Dat 'Boom Car Club Bollenstreek' dominant aanwezig was, blijkt wel uit het feit dat vrijwel iedere competitie door leden van deze club werd gewonnen. Niet alleen stonden bijna alle auto's van deze luidruchtige club in de top 10 SPL, ook scoorden ze hoge ogen bij het woofer werpen en de hardste schreeuw. Na een strijd om de fel begeerde titel 'miss wet t-shirt' ging de grootste beker uiteindelijk naar Marga Bolmer.

Bij sommige wedstrijden is vaak een harde kern van steeds dezelfde auto's aanwezig, en is het aantal 'vreemde' auto's gering. Niet bij de Beach Party, en juist dit gegeven maakt de Beach Party een zeer geslaagd evenement. Vrijwel alle deelnemers kwamen uit het hoge Noorden zodat dit feest een aangename afwisseling vormde. Opvallend was dat de meeste deelnemers hier oudere auto's hebben, en minder dure apparatuur gebruiken. Daarmee is het niveau van de deelnemers zeker niet per definitie lager. Het kick-paneel bleek veruit favoriet voor front speakers, en veel deelnemers weten goed dat meer niet altijd beter is. Opvallende auto's waren een knalgele Austin Maestro met componenten van MacAudio en Caliber, een Peugeot 306 met Denon en MB Quart, en een oude Ford Fiësta met buitengewoon luid spelende Rockford Fosgate speakers. Demo auto's waren aanwezig van Rockford Fosgate, Lanzar, Cliff Designs, MTX en Pioneer. Om het weekend geen commercieel-karakter te geven, hadden de bedrijven alleen de demo-auto's meegebracht en geen stands.

CAR-AUDIO BIJ NACHT

Nieuw voor Nederland is het feit dat dit feest ook 's nachts door ging. De beach party '95 duurde van zaterdag tot en met zondag en daarom konden de deelnemers op het terrein blijven overnachten. Na een gezamenlijke maaltijd werden tentjes opgezet tussen de auto's. De organisatie had voor verlichting gezorgd zodat het feest tot in de vroege uurtjes kon door gaan. Om de stemming optimaal te houden wist een Mini Metro met schijnbaar onuitputtelijke accu vrijwel de gehele avond voor toepasselijke muziek te zorgen. Samen met andere deelnemers, wiens accu wel tot een einde kwam, werd het hoe later hoe gezelliger, met groepjes deelnemers die zich in het schaarse licht rondom auto's schaarden. De nacht verliep rustig en vanaf 10 uur 's ochtends mocht weer worden geboomed. Om klokslag 10 uur begon een wel zeer uitgeslapen grappenmaker prompt het house nummer 'wake up' te draaien.

Photograph

Vlak vóór het weekend was het aanbod van deelnemers zo groot, dat besloten werd de tweede dag iedereen toe te laten. Vanaf het middaguur liep het strand langzaam vol met meer lokale boomers. Opvallend waren een Opel Manta met Osio componenten en een met hout afgewerkte Opel Monza met Lanzer speakers. Na de prijsuitreiking (zie kader) liep het strand vanaf 17.00 uur langzaam leeg. Na een al geslaagde try-out in 1994 was de Beach Party '95 voor deelnemers en organisatie een overweldigend succes. Volgens mede organisator Alex Mars: 'Volgend jaar zeker weer'.
(Ivo Kroone)

R.S. CaraudioSound of Mars
De Lavalstraat 6Hendoweg 3
7903 BC Hoogeveen9101 PC Dokkum
Tel: 05280-65685Tel: 05190-20410

UITSLAGEN
Unlimited SPL
1. N. RolversOpel Kadett148,4 dB
2. R. BeekmanOpel E-Kadett146,5 dB
3. R. van de ElstFord FiŽsta142,6 dB
Woofer Werpen
1. L. Backers12,80 meter
2. N. Rolvers12,60 meter
3. J. Visser11,60 meter
Hardste Schreeuw
1. R. Jansen123 dB
2. M. van Es122 dB
3. N. Rolvers121 dB


home | all competitions