Courtesy of StereoDrive magazine
Published in SteroeDrive issue #23

Autostoffeerder All-Stoff

BEKLEDEN VAN PANELEN

De car-audio hobby omvat een hoop disciplines: muziek, elektronika, auto-techniek en twee rechterhanden. Als laatste is een goed gevulde beurs dan ook nog eens een pré. Het zelf doen vereist zaag- en timmerwerk, maar als finishing touch is bekleden een noodzaak. Een bezoek aan autobekleder `All-Stoff' in Alkmaar leert dat uitbesteden soms geen gek idee is.

NO LIMITS

Het maken van een deurpaneel is al een hele kunst, maar het bekleden ervan gaat veel doe-het-zelvers boven de pet. De juiste stof is nodig, niet alleen de kleur maar ook materiaal en weerbestendigheid zijn van belang. Daarbuiten zijn grillige oppervlakken als deurpanelen lastig te bekleden. Wie dan ook nog verschillende stoffen of zelfs logo's wil verwerken ziet zich voor een probleem gesteld. Autostoffeerder `All-Stoff' is één van de in Nederland ongeveer 20 gespecialiseerde autostoffeerderijen. `All-Stoff' profileert zichzelf met de term `no limits', daarom volgden wij een klant met deurpaneel en een heleboel wensen naar Alkmaar.

Aan de Kwakelkade zit een piepklein bedrijfje waar slechts ruimte is voor één auto. Een ouderwetse naaimachine en een klein kantoortje vormen de rest van de entourage. `Kwaliteit verkoopt zichzelf', zegt de 24-jarige eigenaar Angelo Coffie. Het gebruikelijke werk van een autobekleder heeft betrekking op cabrio-kappen, stoelen, tapijt, hemeltjes en deurpanelen. Tot zo'n twee jaar geleden was het fenomeen car-audio hem dan ook geheel onbekend. De voornaamste opdrachtgevers bevonden zich in de wereld van hot-rods, tuning, custom-cars en old-timers. Daarbuiten komt veel werk van autohandelaren die een gebruikte auto laten opknappen. Na een bezoek aan een NIASCA wedstrijd kan Angelo zich niets van de apparatuur herinneren. Daarentegen kan hij het naadje van de kous vertellen over ieder bekleed object dat te zien was.

FOUT!

Zoals gezegd komt onze klant voor het bekleden van deurpanelen. Of deze maar even kunnen worden bekleed met drie soorten stof én voorzien van logo's. Buiten de lastige stoffen dient een onregelmatig oppervlak perfect te worden bekleed. In tegenstelling tot onze (moeilijke) opdracht blijken veel klanten niet precies te weten wat ze willen. Men suggereert onogelijke kleurcombinaties, wenst onmogelijke stoffen of heeft panelen die simpelweg niet passen. De kracht van de autobekleder zit 'm dan ook in opleiding en ervaring. In de ogen van Angelo maken doe-het-zelvers veel fouten. Het begint al met de keuze van de stof. Gordijnstof houdt niet in een autostoel waar dagelijks uren in wordt gezeten. Evenmin kan bekleding worden vastgezet met iedere willekeurige lijm. En wordt dan de juiste stof en juiste lijm gekozen dan nog kan er van alles mis gaan. Hoe het dan wel moet? Koop stof alleen bij een gespecialiseerde autostoffeerder (prijzen van fl. 25,- tot fl. 320,- per vierkante meter). Die heeft bovendien van de meeste Europese en Amerikaanse auto's de originele stof (bij de veel Japanners ligt dit moeilijker). Te bewerken oppervlakken dienen vlak en schoon te zijn. Wat betreft lijm is `Roberts Ankerwelt' de keus van de professional, Bisonkit of de sommige alles-lijmen voldoen ook. Vervolgens is van belang dat lijm enige tijd krijgt te drogen alvorens de stof definitief wordt vastgezet. Lijm moet dun en gelijkmatig worden gespreid, en dus niet in dikke lijnen langs de randen. Vinyl van gemiddelde tot grote dikte kan middels verhitting worden opgerekt.

Wie het bekleden zelf niet aandurft, of wie misschien minder tevreden is over het eigen werk kan alsnog bij de bekleder terecht. Een tussenweg is in ieder geval de materialen van de specialist te betrekken en delen van de bekleding te laten naaien. Zo heeft `All-Stoff' een naaimachine met zogenaamd `dubbel transport' waardoor naden preciezer en sterker worden. Om onnodige kosten te besparen adviseert Angelo om panelen zoveel mogelijk zelf te demonteren, en geschuurd en schoon aan te leveren.

AAN HET WERK

`Ons' deurpaneel bestaat uit enkele lagen MDF waarin drie luidsprekers moeten komen. De inbouwringen van de luidsprekers zijn voor de zekerheid meegebracht om er zeker van te zijn dat alles na stofferen nog past. Als voorbeeld heeft de klant een kleuren-print gemaakt van het ontwerp. Voor de zekerheid wil Angelo ook de auto waar de panelen in moeten komen even bekijken. Zo vergelijkt hij de kleur van de standaard deurpanelen, de hemel en het dashboard. In overleg wordt vinyl van kleur 07X-3000-60 gekozen. De stoelbekleding, die ook in de deuren dient terug te keren, is een groter probleem. Omdat de Suzuki-importeur alleen complete hoezen verkoopt, zoekt onze klant heil bij de sloperij en komt even later terug met een complete Suzuki-achterbank als donor. Voor de in te stikken logo's wordt een afgedankt (Suzuki) motorfiets-zadel aangerukt zodat de bekleder ook het reliëf exact kan namaken.

Omdat dit deurpaneel door de lastige stof (het velours met rode biezen als inleg) en de grillige kaartenbakken nogal lastig is, wordt de deur eerst proefbekleed. Door het paneel eerst experimenteel met een goedkope stof te bekleden kan de klant zien of alles mooi `valt' en ook of de stiknaden niet op ongewenste plekken verschijnen. Als het proefmodel is goedgekeurd is een week later het eindresultaat te bewonderen. Of All-Stoff zelf ook een demo-auto bouwt voor wedstrijddoeleinden is op dit moment nog onzeker. Gezien de groeiende klantenkring binnen car-audio kringen valt te verwachten dat meer en meer klanten van All-Stoff en collega's op de wedstrijden te vinden zullen zijn. (Ivo Kroone)

All-Stoff autobeklederij
Kwakelkade 40c
1823 CL Alkmaar
tel.: 072-5200679


home | installation